tisdag, januari 31, 2006

Äntligen helg!

För mig är det helg nu. Jag har jobbat sen förra måndagen och är idag äntligen ledig i två dagar. Jag känner en panik över att jag måste hinna träffa vänner, släkt etc eftersom jag nu verklgen har tid. Men självklart så har inte dom tid. Typiskt. Det är alltså skit att jobba skift om man ska hålla en hög touch base med nära o kära.

Gick ut i solen idag, strosade på stan. Gick och handlade och fick skit för att jag påminnde en tant om att hon inte skulle glömma sina vindruvor som låg lite undangömt när hon packade kassarna. Hon trodde att jag skulle ta dem när jag frågade om det var hennes vindruvor. Herregud... och folk tycket att jag är paranoid. Eller ser jag så kriminell ut?

Kom att tänka på en sak på jobbet inatt. Det sitter rätt mycket varningskyltar och andra restriktioner uppsatta på diverse ställen och det jag kom att tänka på var att det är så himla formellt språk på dem. Jag menar vem uttrycker sig såhär idag;

"Obehöriga äga ej tillträde"

Vad hände med

"Obehöriga har inte tillträde"

Det var då det slog mig att ordet äga kanske håller på att dö ut. Men skulle ju kunna svänga sig med att säga saker som exempelvis;

"Jag äger stor kunskap om det här området"
"Du äger inte rätten att göra så"
"Äger du hund?"

"har" ersätter alltså "äga" om du inte förstått det än.

Men som sagt... det låter ju riktigt gammalmodigt. Behöver man ordet äga egentligen. Fast det är väl aldrig fel med många ord i ett språk. Eller har det tagits bort ord från ordboken eller blir den bara fetare och fetare?

Nån som vet?

Andra bloggar om:

0 kommentarer: