fredag, januari 20, 2006

Men vadå, jag pratar väl rikssvenska?

Hade riktigt roligt på jobbet inatt. När jag blir trött har jag en humor som kan liknas vid en 4-åring ungefär. Skrattar hysteriskt åt minsta lilla. På sista rasten reagerade jag på att en kille sa; "Luggit" istället för legat. Det låter ju inte vackert, det måste man hålla med om. I alla fall så skrattade jag lite åt det och han blev smått upprörd. Att folk kan bli så upprörda för att man påpekar att de har anammat viss dialektslang eller vad man ska kalla det. Jag älskar dialekter!

"Gud vad du klagar!" sa han. Eller nej. "Fan vad du klagar" sa han. (Det är hård jargong på jobbet).

Fast klaga gjorde jag inte, jag påpkeade bara vad han sagt. Sen drog han upp att jag säger konstiga saker. (Tillägas här är att jag kommer från Hälsingland och inte de smålanska skogarna som han). Han minns en gång då jag sagt att man bor "i lag" istället för tillsammans. Alltså såhär kan det användas;

- Jaha allt bra annars?
- Ja allt är bra. Har precis flyttat ihop med min pojkvän.
- Jaha så ni bor i lag nu?
- Japp
- Jaha, där ser man.

Ja ni fattar.

Tänkte på det där rätt mycket resten av morgonen och kom på att jag och mina kompisar, när vi var små och när man blev "för stor" för att säga;

- Hej, ska vi leka.

Då började vi säga;

- Hej, ska vi va' i lag?

Det här tyckte "luggit-killen" var hysteriskt roligt och jag skrattade inte mindre jag heller. Men alternativet. Alltså det som han sa är ju värre!

- Ska vi va'?

Vadå "va' " ? Vad är man när man "är" liksom. Eller? Han försökte försvara sig med att om man skulle ringa en vän och den skulle vara med säg Karl så skulle vännen säga;

- Ja jag är med Karl.

?

Svenskt korrekt. Visst. Var ligger pedagogiken? Om hans teori skulle vara hållbar så skulle ju vännen säga att han och Karl ÄR. Punkt slut. Hur snygg svenska är det egenltligen. Nej jag tror jag håller mig till "i lag" i stället. Makes more sense.

Men det är väl inte bara jag som säger så? Eller? Vad sa du när du ville "leka" med vännerna och var för gammal för att leka?


Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Mia sa...

Haha, jag sa "Ska vi va idag?" Mina föräldrar påpekade hela tiden att det lät jättekonstigt. De frågade vad vi skulle vara. =)

Anonym sa...

Ja jag sa också "va". "Ska vi va?"
Det var det enda rätta:)
"Va i lag" säger man dock här i Värmland. Inte just där jag bor men uppåt Munkfors, I SKOGEN! Haha..