onsdag, december 06, 2006

Cry baby

Igår tittade jag på Ett Herrans Liv, du som såg vet att gäst var Ernst Kirchsteiger. Vem kunde tro att han var så vågad där på plattan!? Hursomhelst så sa han nåt som fick mig att tänka efter, det här med att hålla inne på känslor. han fick frågan om han var en känslig man och han erkände väl att han var det, eller i alla fall att han inte var sen med att visa känslor när de väl fanns där.

Så varför stänger man in dem? Jag gör det, jag känner andra som gör det. Mår vi bättre? På en begravning jag var på för några år sen grät jag inte en tår på. Jag har aldrig utatts för en värre kraft men jag lovade mig själv att stå emot och nej, jag mådde inte bättre. Så varför? Delvis var det för att jag ville vara stark för mina nära och kära som behövde nån att luta sig emot. Jag tror att jag lever i en värld där jag tror att jag kommer att skrämma bort människor om jag visar mig svag. Är människor rädda för människor som har känslorna på ytan?

Jag gråter sällan inför andra människor men det betyder ju inte att jag inte gråter. Är det det mest utelämnande vi kan göra, att gråta inför en annan människa? Om du märker att jag är "svag" innebär det att du tycker sämre om mig? Kommer du behandla mig annorlunda?

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte alls man mår bättre av att hålla inne sina känslor. Men ibland känns det som man måste. Jag tror man får anpassa det hela efter situationen helt enkelt. Gråta inför folk bara för att jag har en dålig dag gör jag inte, även om det känns dubbelt så jobbigt att hålla inne allt och fortsätta le. Jag tror mest folk skulle bli besvärade och tro att man höll på få psykbryt om man grät offentligt jämt.

Men sen om man är på begravning, eller pratar med bästa vännen när killen gjort slut eller så, då tror jag de allra flesta förstår att utan att se ner på en eller bli besvärade. Tror inte du det? :)

Det kanske inte bara gäller när man är ledsen. Även glädje kan ju vara stötande. Men äh, överlag tycker iallafall jag att man ska kunna visa sina känslor utan att bli dömd som svag för det.

Men men. Ska inte skriva en hel uppsats här haha. Ha det fint! :)

Petter sa...

intressant det där. har tänkt blogga om det. jag gråter i princip aldrig inför andra människor. men när jag är själv kan tårarna börja rinna för minsta lilla grej. vilken mes man är som inte vågar visa mer känslor...

Anonym sa...

egentligen borde man ju kunna gråta när man vill det oavsett om det finns andra människor där eller inte. Men det gör man ändå inte, tyder inte det på någon outtalad konvention eller nåt, typ i stilen med "jag ska inte störa er med mina känslor"

annika sa...

Jo visst är det lite så. Man vill ju inte göra folk "obekväma" eftersom de flesta tycker att det är svårt att hantera en person som är ledsen... fysiskt.. alltså gråtandes.