söndag, december 18, 2005

Nobody's whife

Varför vill alla tjejer gifta sig?

Det var det stora diskussionesämnet inatt vid halvfyra rasten. Nu vill nog inte alla tjejer gifta sig men det hävdade i alla fall en kille. Han undrade varför det var så viktigt. Jag sa att jag tycker det är jätteromantiskt! Är det inte det? Ska det inte vara det? När nån sedan säger att de borde legalisera månggifte så blev det bara förvirrande. Så män vill också gifta sig? Ok. Men varför ett behov att vara gift med flera stycken? Räcker det inte med att ha många flickvänner i så fall? Varför måste man vara gift med alla?

Det är här jag plötsligt tappar all tro på giftemål och förhållande över huvudtaget. Varför gifter man sig? Efter att ha sett hur gifta män beter sig på julfester etc. så litar inte jag svårt att lita på nån man överhuvudtaget. Det blir inte bättre när en vän på jobbet berättar om en man som vunnit 28 miljoner på lotto och därefter lämnar fru och barn och köper en porsche, hus och andra materiella ting. Vad är det för fel då!?!? Har kärleken ett pris? Han kan inte älska henne. Alls. Varför inte spendera pengarna tillsammans med fru och barn? Vad hände med delad glädje är dubbel glädje. Det är så jävla svinigt av honom! Hur kan man misshandla sin fru så svårt? Så fruktansvärt respektlöst mot en annan person och jag kan inte förstå hur man kan göra det mot en person man hävdar att man älskar.

Senare när mannen med alla miljoner blivit av med alla de saker han spenderat pengar på och är tillbaka på ruta ett så återvänder han till fru och barn. Och hon tar tillbaka honom... är DET kärlek? Hon måste ju älska honom sjukligt mycket. Eller? Jag mår illa.

Ok. Det finns självklar undantag. Jag känner killar som är helt otroliga männsikor. Sen finns det även de tjejer som beter sig värre än de svin jag träffat på. Men nu är det mina erfarenheter och mina känslor.

Jag vet att jag är naiv och jag kommer att forsätta vara det. Jag tror på kärleken och jag är envis. När allt annat pekar åt att den inte exsisterar så fortsätter jag tro på den.

Kan det vara så att vi kvinnor behöver ha ett kvitto på att ni män lovar att alltid vara där? Att det bara finns en kvinna i hela världen som ni älskar. Vi kankse inte litar på er mer än så. Eller behöver vi ha en back-up som vi kan skylla på när ni gör bort er "Du lovade faktiskt att vara mig trogen tills döden skiljer oss åt!" Vad spelar det förr roll. Bara för att de älskade har på papper att de älskar varndra som kommer det inte kunna ta bort snesteget i förhållandet och det krossade hjärtat. Det finns inga garantier.

Om dagen kommer då jag ska gifta mig så gör jag det för att det är underbart att höra från honom att han älska mig och att han inför alla andra berättar att det är mig han vill spendera resten av sitt liv med.


"people are fragile things you should know by know, careful what you put them through"

1 kommentarer:

Jay sa...

tja, alla vill vi väl finna kärleken en dag och binda oss vid den för den är så vacker. Fortsätt skriva bra och ofta så hamnar du snart på min länklista :P