torsdag, december 22, 2005

"Hemma"

Är tillbaka till snöiga Hälsningland. Man måste älska Norrland. Lunget, luften och männsikorna.

Tågresan hit var som väntat... Väldigt mycket folk. Att folk tar med sig så mycket hundar på tåg! Men det är klart, de måste ju få fira julafton de med. Men medan jag var besvärad över en skittung väska + min väska med datorn i så stog en tjej brevid mig med sin rotweiler och minst lika många väskor som jag. Så vad var jag besvärad av? Det fick mig att aldrig vilja skaffa hund och att jag till och med kunde tänka mig att ta med mig gitarren också nästa gång det ska ut och resas.

Kom på mig själv att bli lite irriterad på tåget med. Jag hade en plats vid ett bord, vid fönstret. När jag kom dit så satt det en tjej på min plats. Visst. Inget brott i det. Men när hon såg att jag kom så kunde hon väl i alla fall påpekat att hon satt på min plats. Det gör man ju! I alla fall jag. Sen får presonen som skulle suttit (förlåt "setat" heter det här uppe) där sagt att det var ok. Jag hade gjort det. Men sa hon inget. Hon ignorerade mig till och med. Jag sa inget och satte mis snällt på platsen brevid gången men var lite irriterad. Jag skyller på kaffet som uteblev.

Efter ha läst dålig jounalistik i tågtidningen började jag studera männsikorna vid mitt bord och insåg att jag nog inte hade nånting gemensamt med dem. En äldre dam som var alldeles för upptagen med sitt korsord men tittade ofta upp och log. Han mittemot mig hade säkert studerat ekonomi eller liknande. Sin välstrukna skjorta, fina skor och välfriserad men med en out of date mobil. Kankse inte har det flaschiga jobbet han önskat sig. (ja nu har jag börjat döma folk efter deras mobiltelefon med).

Tjejer brevid mig som satt alldeles för bekvämt på "min" plats spelade alldeles för högt på sin cd walkman, eller i hennes fall, freestyle. Det är här jag blir riktigt betänksam på hur gammal hon var egetnligen. Hon är ju tillräcklig gammal för att resa genom halva sverige. Hennes klädstil, med en lila luddig hårsnodd, pekar antingen på en 13-årings eller så är hon fast i ett sent åttiotal. Om hon är det sistnämnda så måste hon har varit uppåt 26-28 års åldern. När jag sedan hör att hon lyssnar på "all that she wants" med Ace of Base (?) så måste hon ju nästan vara över 25 eller så har hennes unga föräldrar tvingat på henne dem eftersom de var skitstora på deras "tid". Svårt. Bet på naglarna gjorde hon med.

Nu ska jag springa runt i p'jamas byxor hela dagarna och spela xbox. När inte mamma eller pappa ropar vill säga och jag känner mig som askungen (men var är min prins?). Ska i alla fall glömma allt vad jobb och livet i Jönköping heter. Verkligehetsflykt är den julklapp jag ger mig själv i jul.



"I like to wait to see how things turn out If you apply some pressure"

0 kommentarer: