torsdag, november 20, 2008

Tjyvlyssnat. Live.

Kvinna framför mig i paketinlämnings/utlämningskassan som ska till och skicka ett rekommenderat paket.
- Vad är rekommenderat liksom? Är det speciellt på nåt sätt, säkrare?

Halvstressad, men relativt sansad, man bakom kassan:
- Ja vi skickar paketet inte du.

Jag tänker: (?) Vad sa han precis nu?

Mannen:
- Alltså vi ansvarar för det inte du. Paketet tas om hand extra noga.

Jag tänker: ok.. han måste ha tänkt högt på det första uttalanadet.. didn't make sense...

Kvinnan:
- A men alltså vadå är den nån speciellt nogrann person som bara får röra det eller vadå?

Jag tänker: Freakshow(?!)

Den nu småsvettige postkassamannen:
- Näe, eh, paketet fraktas lite bättre.. varsammare..

Här blir mannen lite pressad för att han inte kommer på nåt bättre svar åt den nyfikna kvinnan. Han stressar in bakom kassan i paketlagret (God knows vad han gjorde där), kommer tillbaka ännu svettigare när jag flikar in och säger;

- Paketet åker i en annan säck och inte med de "vanliga" paketen.

Kvinnan tittar på mig som om JAG vore dum i huvudet och blir knäpptyst.

Mannen, som nu torkar svetten ur pannan och pustar ut:
- Tack. Tack så mycket.

Jag log.

Kvinnan svansar iväg på sina klackar och designerkappa och verkar skitirriterad på att jag droppade en förklaring.

Stockholm kanske är lite småotrevligt ibland i alla fall.