fredag, januari 26, 2007

Media snodde romantiken. Har den tagit Prinsen med?

Jag har fastnat i ämnet män... och kärlek. Romatik. Eller snarare bristen på romatik. Jag är helt överygad om att man var mer romantisk förr i tiden. För att man kunde det. Jag tror att kommersialismen har dödat romantiken. I alla fall delvis.

Tänk själv, alla dessa påtryckningar att det ska köpas blommor och choklad och söta små kort. Jag skulle älska det! Men ärligt talat, får du blommor och choklad, OCH kort? Jag har fått blommor, till och med levererade till dörren. Jag har fått choklad (på julafton av en släkting...). Kort får jag på min födelsedag. Men allt på samma gång? Nej. Det där har blivit så uttjatat i media så att ingen törs komma springande med det, tror jag...

"Det skulle kännas så corny"
"Nej gud, det är för klyschigt"
"Näe, det är pinsamt"
"Det är så himla förutsägbart"

Egentligen är det ju inte blommorna, chokladen och kortet som väger tyngst i sammanhanget utan det faktum att nån har tänkt på en, tagit sig tid, gjort nånting som han vet att hon uppskattar. Jag tror att media tillsammans med kommersen (de går väl redan hand i hand kankse...) kommer att ta död på vårt kreativa tänkande. Så mycket prylar det går att köpa, inget blir personligt längre, allt är gjort. Alla blir så himla bekväma. Jag menar vem hade inte uppskattat att få en handplockad bukett från det vilda istället, hemgjorda små chokladpraliner och ett egendesignat kort som är helt unikt.

Handeln har ju redan dragit fram alla röda kort, nallar etc för att dra med folk i det romatiska havet, speciellt, den 14 februari. På senare tid gillar jag faktiskt den här dagen. Det blir en speciell stämning om man ger sig ut bland folk. Alla par verkar ha grävt ner alla små bekymmer och eventuella problem i sina relationer. Folk är nog mer kärleksfulla mot varandra en sån här dag. Eller så kankse jag ser det jag vill se. Jag blir glad av den i alla fall. Vi kankse behöver en dag som denna (februari är ju ändå bara mörk och slaskig) även om den är fruktansvärt konstlad och skapad för at dra in pengar.

Jag tror att alla är romatiska, de som är mest romantiska är dom som inte vet om det själva. Jag har mest erfarenheter av dem som gärna säger att de är romatiska... Men bevisat sig vara raka motsatsen. Är det inte alltid så? Mycket snack men lite verkstad.

Media och kommersen kankse inte har sabbat romantiken men den har nog sabbat definitionen av den.

1 kommentarer:

Anonym sa...

jag är emot alla hjärtans dag.

och det visar väl på vilken tragisk människa man är...