lördag, december 20, 2008

Vilse i sthlm... på ett annat sätt

Jag är rätt snabbtänkt och vill ofta ha sista ordet, ofta. Jag lyckas nästan jämt också. Det är ingen egenskap jag är stolt över men jag kan ibland inte hjälpa det.

I veckan var jag på julbord med mina kollegor. Eftersom restauranten öppnade 11.30 prick och vi var tidiga så fick vi vänta utan för en stund. Fler och fler samlandes där utanför. Jag noterade kavajer, pälsar, slätstrukna hår och det luktade lite överklass. När jag står där i vänta på att få komma in så plockar jag upp min mobil ringer min röstbrevlåda eftersom jag hade ett meddelande, hade ju ändå inget bättre för mig. 1 minut in i meddelande stolpar en av de pälsklädda damerna fram till mig och md bestämd otrevligt ton säger;

- Stäng av den där! Vi är jättekänsliga för strålning här!
-??? Ursäkta mig, förlåt, säger jag vänligt och stänger av min relefon.

Jag är helt chockad, jag stänger av den så som man bara gör på sjukhus och flygplan. Avstängd. Helt mållös får jag inte fram ett ord utan börjar koka inombords istället. Nu är jag skitförbannad. Min chef kommer fram och undrar vad allt handlade om och jag bara mumlar och fräser.

Det är sällan jag förlorar tålamodet men jösses här var det nära. Hur fan kan man bete sig så jävla irrationellt. Som om hon ägde hela bryggan restauranten stog på.

Tittade mig omkring där utanför restauranten för att konstatera att det inte fanns en skylt som sa att här fick man minsann inte använda sin telefon men det fanns det ju inte. Det var en allmän plats där alla fick vara och alla var lika mycket värda. 1-0 till mig.

Inne i resaturanten sen stog jag inte ens ut med att se den där tanten men jag hade henne i ögonvrån hela tiden och jag fick nästan spelet när jag ser henne passera en annan kvinna som faktiskt PRATADE i telefonen som tanten inte ens noterar!? "jättekänslig" för strålning my ass! !?!??EW%&%"/!!! Här blir jag såg arg att jag inte vet var jag ska ta vägen. Vafan har jag gjort henne!? 2-0 till mig.

Jag ältar inte saker ofta men den här incidenten har slagit rekord. Jag förstår inte hur man kan bete sig på det sättet. Jag har all respkt för dom som är känsliga men hur svårt är det att vara lite jävla artig när man BER någon att stänga av sin mobil. Vad kostar det?! 2,5-0 till mig.

Ja ville så gärna säga nåting till henne, nånting snabbtänkt som jag brukar kunna få ur mig.

- Du jag pratar med min döende mor här, tycker du fortfarande att jag ska stänga av min telefon?

eller;

- Är du känslig för strålning? Vet du hur känsliga djur är för att bli flådda?


Jag känner inte igen mig själv, tanten väckte känslor i mig som jag inte trodde jag kunde ha. Jag känner mig barnslig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, det missade jag! Att du stängde av telefonen, det skulle nog inte jag ha gjort...

annika sa...

Nej ingen något så när vettig människa skulle väl det. Haha. Jag öll ju i den som om det var en tidsinställd bomb vid det laget.

African Sunrise sa...

det är sånna där tanter som SKRIKER åt en om man råkar cykla på trottoaren, eller fel sida av cykelbanan, eller om man spottar på marken. usch.