söndag, mars 25, 2007

Underbara Myndighetssverige!

Häromdagen så publicerade Aftonbladet en artikel; "Kosumenter rasar mot GB's 'Flickglass'" (Länk). De skriver bland annat om att Sveriges Konsumenter tycker att det är alldeles för uppenbart mot vilka marknadsföringen är riktad till. Ok. Men var ligger brottet?

Det jag menar är att i så fall borde företag som Dressmann också hängas ut, är det inte uppenbart vilket kön (målgrupp) den reklamen riktar sig till så vet jag inte vad. Det kanske finns massor av kvinnor, tanter, flcikor som vill bära den typen av kläder, ska inte utformningen av produkten vara könsnutral där också då? Måste man ha könsneutral marknasföring? Jag har inte läst nån juridik eller andra riktlinjer för vad som gäller vid marknadsföring, men snälla nån. Det är väl ingen som står med en pistol i nacken på de som faktiskt vill köpa varan som ett företag så "hemskt" har marknadsfört i riktining till ett annat kön.

Om man vill konsumera något så gör man väl det och skiter i vem reklamen riktar sig till? Eller menar Sveriges Konsumenter att vi är så (ursäkta uttrycket..) jävla dumma att vi inte kan tänka själva?

Sveriges Konsumenter, som har dragit igång det hela, är väl de största bovarna som spär på allt vad könsstereotypiskt heter. Om ämnet aldrig hade tagits upp så tror jag knappt att nån ens tänkt tanken på att glassen skulle vara riktad till tjejer. De är snarare de som sitter där som har fördomar de olika könen. Bara för att en glass är rosa, stjärnformad och glittrig behöver den inte vara riktad till småflickor?

Herregud... folk svälter i vissa länder men här är vi oroliga för hurvida en glass är könsneutral eller inte...

Jag blir förbannad.

1 kommentarer:

millstone sa...

Haha, jag håller med. Det där ät ju helt sjukt!